Блок-пост. Недовіра – ваш робочий інструмент!

Posted: 18.06.2014 by rmclviv in Бойова підготовка, ВАЖЛИВО!!!
Позначки:, , , , ,

У ході антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей особовий склад підрозділів ЗС України здебільшого виконує службу на блок-постах. Щоби виконати поставлене завдання вчасно та без людських втрат, кожен командир підрозділу повинен мати чітку уяву про те, як саме облаштовується блок-пост і яких правил потрібно дотримуватись під час виконання службових обов’язків. Публікуємо корисну і необхідну інформацію з цього питання для тих офіцерів-резервістів, які лише нещодавно стали до армійських лав. Можливо, це допоможе зберегти ваше життя і, головне, життя ваших підлеглих.

Отже, блок-пости зазвичай встановлюються в районах соціальної нестабільності з метою проведення антитерористичних заходів. Такі об’єкти бувають постійними або тимчасовими і організовуються з метою перевірки транспортних засобів, людей, а також блокування шляхів з метою припинення її подальшого використання.
Блок-пост переважно влаштовують за кутами будівель, на поворотах дороги або за схилами пагорбів, щоб використати елемент несподіванки.
Терористи, використовуючи транспорт для переміщення зброї зі схованок в місця її застосування, наштовхуватимуться на своєму шляху на блок-пости. Велика мережа блок-постів значно ускладнюватиме діяльність терористичних груп. Навіть якщо терористи знатимуть про існування блок – посту, вони будуть вимушені вибирати інші, менш зручні маршрути для своїх переміщень.
Постійний блок – пост розміщується на дорогах або на основних шляхах. Зазвичай поблизу перехрестя доріг або на в’їзді до контрольованого району. Такий блок – пост обслуговується цілодобово і особовий склад на них живе постійно.
Блок – пост в інженерному плані має мати серйозне облаштування. Зокрема, мають бути передбачені різноманітні інженерні загородження, пастки та перешкоди. Колюча або звита спіраль дроту повинна захищати блок – пост з усіх боків за винятком одного вузького проходу. Цей прохід повинен захищатися легким кулеметом. Висота дротяного загородження не повинна перевищувати рівня спостереження. Колючий або звитий спіраллю дріт треба передбачити на дорозі і навколо зовнішнього периметру блок – посту, щоб запобігти ворожим діям зсередини комплексу. Для блокування руху має бути передбачений великий важкий шлагбаум (пересувний бар’єр), який швидко опускається.
Між лінією очікування машин і головною дорогою треба передбачити загородження з колючого дроту. Великі бетонні блоки мають бути розміщені в кожному напрямку руху дорогою.
По периметру КПП мають бути розташовані сигнальні ракети, що запускаються облаштуванням натяжної дії, та інші аналогічні засоби попередження. Навколо – засипані ями та западини, залиті відпрацьованим мастилом або мазутом.
Для зупинки транспорту передбачені настили зі шпильками, що стирчать, і виступами дорожнього покриття, які створюються для обмеження швидкості транспортних засобів.
Засоби освітлення периметру не повинні освітлювати або засліплювати особовий склад.
У міських умовах блок – пост повинен мати групу прикриття, розташовану на даху навколишніх будівель.
Вимоги, що висуваються до оборонних споруд на території блок – посту:
– Устаткування часткового перекриття позиції для бмд (бмп, бтр)
– Дротяні сітки (огорожі з ланцюгових ланок) повинні знаходитися на відстані 15 – 20 м перед позицією бмд (бмп, бтр), щоб запобігти нападу гранатометників на бмд (бмп, бтр) з відстані поразки
– Позиція має бути організована тактично грамотно. Переважно вище за дорогу і на відстані приблизно 30-60 м від неї
– Для укриття осіб, що обороняються, має бути обладнана щілина-укриття
Під час спорудження бункеру для укриття особового складу необхідно враховувати наступні чинники. По-перше, бункер повинен облаштовуватись на відстані не менше 15-30 метрів від дороги. Ця відстань не має перевищувати відстань, на якій неозброєний солдат, що оглядає транспортний засіб, може перемовлятися із солдатом, який його прикриває.
Стіни бункера мають бути куленепробивними для зброї калібру до 12,7 міліметрів. Амбразури повинні забезпечувати кругову оборону. Вхід у бункер має бути виконаний у вигляді кругового коридору. На усіх амбразурах і отворах мають бути передбачені дротяні бар’єри для захисту від ручних гранат, а особовий склад мав можливість спостерігати обстановку і вести вогонь.
Внутрішнє планування стандартного комплексу див. малюнок1
-Блок – пост
-Ділянка полотна дороги, виконана для знижень швидкості транспорту
-Дистанційно-керований легкий шлагбаум
-Протитанкові загородження типу “їжак”
-Сітка на траві
-Позиція бмд (бмп, бтр)
-Бетонна стінка для захисту особового складу, що оглядає автомобілі
-Бетонні блоки
-Шлагбаум опускається у разі тривоги
-Жолоб
-Будівля блок – посту
-Оборонна позиція
-Сигнальна ракета, що запускається облаштуванням натяжної дії
-Додатковий отвір
-Зовнішня огорожа із спіральним дротяним загородженням
-Бетонні надовбні або протитанкові загородження типу “їжак”

Елементи стандартного блок – посту:
Окоп для бмд: 1 – пзм. 2 – бруствер. 3 – берма. 4 – окоп для бмд
Об’єм вийнятого грунту 24 м3.
Бзм – 22 штуки.
На облаштування окопу саперною лопатою потрібно 32 людини/години

Вартовий пост: 1) з бетонних блоків% 2) з бетонних блоків і пзм 1 – бетонний блок. 2 – бзм. 3 – стягування з дроту. 4 – амбразура
Дистанційно-керований легкий шлагбаум 1 – вантаж. 2 – кріплення вантажу. 3 – стойка. 4 – блок
Стрілецький окоп: 1 – бруствер. 2 – пзм. 3 – берма. 4 – окоп
Будівля блок-посту: На пристрій потрібно: пзм – 210 шт., дошки – 2,6 м3, жердини – 1,8 м3, дріт – 30 кг
об’єм вийнятого грунту – 4,6 м3
Зразковий розрахунок матеріальних засобів для устаткування блок – поста
Найменування матеріальних засобів Одиниця виміру Кількість
Паперові землесосні мішки (пзм) шт. 550
Бетонні блоки (фундаментні) шт. 8
Дріт колючий моток 10
Дріт звичайний 5-6 мм кг 30
Елементи гусеничні шт. 2х6 м
«Їжаки» шт. 3 – 6
Шлагбаум шт. 3
Сигнальні міни шт. 50
Малопомітні перешкоди к-т 20
Цвяхи 100 мм кг 50
Пиломатеріали м3 16-20
Рельси м 27
Зразкова організація несення служби на блок – посту
Для організації і несення служби на блок – посту, необхідно, як мінімум, виділяти:
Оглядова зміна:
– Шлагбаум № 1 (лівий) – двоє військовослужбовців
– Шлагбаум № 2 (правий) – двоє військовослужбовців
– Зона догляду № 1 (ліва) – двоє військовослужбовців
– Зона догляду № 2 (права) – двоє військовослужбовців

Разом: вісім військовослужбовців
Чергова (вогнева) зміна:
– Навідник-оператор, механік-водій, командир бмп- 2 – троє військовослужбовців
– Стрілки – п’ять військовослужбовців
Разом: – вісім військовослужбовців
Відпочиваюча зміна – вісім військовослужбовців; Резерв – четверо військовослужбовців
При такій організації служби, блок-пост здатний здійснювати контроль і огляд цілодобово. Зони огляду, шлагбаум, прилегла територія контролюється черговими вогневими засобами.
Блок-пост частенько буває місцем підвищеної цікавості з боку місцевого населення з різних причин. Здебільшого місцеві очікують попутного транспорту поблизу блок-посту як в найбільш безпечному в кримінальному відношенні місці. У такому випадку, якщо для цього є сили і засоби, можна зробити крок назустріч: для укриття населення від дощу обладнати навіс або утеплену будку (поблизу поста, але не на його території).
***
Тимчасовий блок-пост може бути виставлений пішим або моторизованим патрулем. Такі блок-пости називають «орлиним патрулем». Вони встановлюються на короткий проміжок часу і їх дислокація на дорогах носить тимчасовий, «блукаючий» характер. Місце розташування посту визначається обставинами оперативної обстановки, що склалася. Воно обирається так, щоб пост неможливо було об’їхати. Наприклад, біля залізничного переїзду, поблизу ділянки дороги з високими укосами, глибокими кюветами та в інших місцях, де машини з підозрілими особами не зможуть розгорнутися і піти убік. Місцевість навколо посту має бути відкрита для кругового обстрілу і добре проглядатись.
Навіть якщо не вистачає особового складу, патрульна зміна повинна складатись не менше, аніж з трьох осіб. Один – для перевірки документів, другий (старший поста) – для підстраховки, третій – з автоматом (ручним кулеметом) напоготів.
Якщо у вас в наявності два автомобілі, їх треба розмістити по обидві боки дороги.
Зупиняти автомобілі повинні, принаймні, два члена групи. Інші двоє забезпечують прикриття із заздалегідь підготовлених позицій. Відстань між групами огляду і прикриття має бути достатньою, щоб нормально оцінювати ситуацію. Право на відкриття вогню належить старшому групи прикриття. На ньому лежить відповідальність за безпеку оглядової групи. Тому він повинен бути дуже обачним. Машина, яка різко звернула на узбіччя, це ще не причина для стрільби.
Щоб уповільнити рух, в зоні перевірки встановлюються загородження з колючого дроту на відстані 5-7 метрів один від іншого. Це унеможливить прорив машин на повному ходу вздовж дороги. Окрім особового складу, залученого для огляду машин, принаймні 4 людини мають бути виставлені по обох кінцях полотна дороги. Їх завдання – обмежити потік машин в зону перевірки і натягнути «колючу стрічку», якщо терористи спробують пробитися з боєм. На блок – посту має бути резервний транспортний засіб для погоні за машиною, що прорвалася.
***
Як правильно оглядати машину та інший транспорт???
Однією з основних функцій блокпоста є обшук транспортних засобів. Не треба великої кількості вибухових речовин, щоб підірвати кого-небудь. Уявіть собі, як легко сховати мінімальну кількість вибухівки в машині і як складно її відшукати. У будь-якій машині багато місць, куди можна сховати вибухівку і ви, якщо вважаєте себе професіоналом, повинні їх знати.
Існує три типи огляду автомобіля :
– поверхневий огляд
– ретельний огляд
– огляд в майстерні з розбиранням по частинах
Найчастіше вам доведеться використати перші два типи огляду, третій вимагає часу і втручання фахівців. Обшукуючи машини, ніколи не дозволяйте водієві квапити вас! Заклопотані власники запевнятимуть вас, що вони поспішають, їм треба забирати дитину зі школи і так далі. Не зважайте на це.
Обшук проводиться з двох причин.
Перша причина – це відлякати терориста і змусити його відкласти провезення заборонених предметів до «кращих» часів. При постійній демонстрації пильності навряд чи терорист ризикне провозити зброю.
Друга причина – це знайти зброю, вибухові речовини, наркотики і подібні кримінально-терористичні «забавки».
Ще один спосіб огляду – це спеціальний огляд. Він проводиться, якщо ви отримали інформацію про перевезення стрілецької зброї. Тоді вам потрібно бути готовим залізати в найнедоступніші місця автівки: в двигун, колеса тощо.
Основні правила огляду :
– Шукайте свідоцтва недавньої активності (зідрана фарба і так далі)
– Запитайте себе: «Де б ти сховав зброю»?
– Подумайте, де є технологічні порожнини авта і як до них дістатися
– Сильний запах може бути маскуючим, щоб приховати запах вибухівки або наркотиків
– Примушуйте автовласників всі дії робити власноруч, не торкайтеся нічого самі
– Слідкуйте уважно за реакцією водія, чи часом він не нервує
Огляд машини зазвичай проводить кілька осіб. Один оглядає, інший – прикриває. Щоб полегшити собі роботу, «розбийте» машину на зони огляду :
– Зовнішня зона
– Зона під машиною
– Внутрішня зона машини
– Багажник
– Двигун
Варіант дій при догляді може бути наступним: склад групи, для перевірки одиниці автотранспорту, має бути не менше 3 військовослужбовців. Старший, перевіряючий документи і машину, автоматник, що прикриває.
Місцезнаходження старшого справа збоку і в 4-5 метрах позаду машини, що перевіряється. Таким чином, він страхує себе від несподіванки. Він не втручається в процес перевірки документів. Його завдання – при необхідності прикрити вогнем перевіряючого. В момент перевірки зброя старшого наряду має бути напоготові.
Третій боєць (що прикриває), автоматник або кулеметник, знаходиться по ходу руху на безпечній для себе відстані попереду автотранспорту. ґпри спробі супротивника прорвати заслін відкриває вогонь. Позиція автоматника (кулеметника) повинна бути замаскована і мати хороший огляд для ведення дієвого вогню на ураження. Автоматник повинен перебувати на такій відстані від основної групи, щоб був в змозі бачити (і бажано чути) все, що відбувається на посту. Бо вогонь він відкриває при ускладненні обстановки без наказу, за власним рішенням. Він повинен знаходитися в секторі обстрілу старшого поста для вогневої підтримки з його боку і недопущення нападу ззаду.
Для перевірки документів потрібно підходити до транспорту не ліворуч, з боку водія, як це зазвичай роблять працівники ДАЇ. Тут діє «лівобічне правило». Адже особі, що перебуває в машині вкрай незручно в положенні сидячи правою рукою діставати пістолет хоч з бічної, хоч з нагрудної кишені і стріляти, повертаючись праворуч. З довгоствольною зброєю це буде зробити ще важче. Несподіваність застосування супротивником зброї при цьому різко зменшується.
Перед тим, як розпочати перевірку, військовослужбовець голосно подає команду: «Залишатися на місцях! Не виходити! Дверей не відкривати! Заглушити двигун!» Потрібно уникати відкритих дверей і документи приймати для контролю тільки при опущеному боковому склі. Навіть якщо ті, хто перебувають в машині, привідкрили двері нібито для подання документів, потрібно перешкодити повному їй відкриттю, притиснувши коліном. Слід пам’ятати, що дверима можуть нанести удар або прив’язати зсередини до будь-яких дверець вогнепальну зброю, або непомітно через щілину викотити гранату.
Якщо перевіряючий військовослужбовець помітив в машині щось підозріле і небезпечне, він діє по обстановці: або стріляє, або просто падає на землю, намагаючись відійти якнайдалі від машини. Падіння перевіряючого – сигнал до дії для інших.
Пасажири і водій транспортного засобу повинні робити все тільки за вашою командою і нічого з власної ініціативи. Не дозволяйте їм самостійно виходити з машини і наближатися до вас.
При необхідності, зокрема, для огляду багажника, водієві пропонується вийти з машини і відкрити багажник. Перевіряючий знаходиться обов’язково праворуч від водія на безпечній від фізичного нападу відстані – метр-півтора. Сам у багажник не лізе. Всі предмети, що знаходяться у багажнику, йому по команді показує водій. За руками водія і його вазомоторними реакціями потрібно уважно стежити. Місце водія – строго за машиною ззаду багажника. Це робиться для того, щоб ті, хто перебувають у салоні машини, не могли завести двигун і різко здати назад. Старший оглядової групи контролює водія і ліву сторону автомобіля. Праву сторону контролює той, що прикриває.
Огляд мотоциклів і велосипедів також необхідний елемент процесу. Хоча їх маленький розмір не дозволяє розміщувати великі предмети, проте зверніть увагу на наступні місця: подвійне дно бензобака, в гумові ручки керма, де можна сховати щось, ящик для інструментів під сидінням, електричні пристосування, пов’язані із звуковим сигналом, всі видимі дроти, що стирчать, тощо. Ці буденні на перший погляд речі можуть нести у собі небезпеку.
***

Не забуваймо й про таку важливу річ, як тактика огляду людей. На постах доводиться перевіряти не лише транспорт, але й людей. Типовою помилкою перевіряючого документи є підхід підозрілої особи з лівого від нього боку.
Підозрюваний, на вимогу перевіряючого, нібито витягаючи документи правою рукою з внутрішньої нагрудної кишені, де зазвичай населення носить документи, робить постріл з пістолета через одяг.
Ніколи не стійте з лівого боку від особи, яку перевіряєте, і не давайте їй повертатися до вас лівим боком. Стійте праворуч на відстані метр-півтора! Ви матимете можливість своєчасно помітити спробу дістати зброю з кишені і запобігти нападу прийомом рукопашного бою або іншим способом.
Якщо при вас автоматична зброя – носіть її на правому боці тулубу на довгому ремені, перекинутому на ліве плече через голову. Довжина ременя вибирається така, щоб автомат можна було вільно прикласти до плеча з натягнутим ременем, на який приходиться вага зброї. Також можливе використання способу під назвою «петля». «Петля» утворюється прикріпленням обох кінців ременя автомата до антабки прикладу і одягається через шию та праве плече.
Такі способи носіння зброї зручні тим, що руки вільні для перевірки документів і інших дій. Зброя легко виноситься на лінію прицілювання і її важче відібрати силою, або (можливе всяке) зняти з убитого.
Під час несення служби на блок-посту розслаблятися не можна. Особовий склад не повинний відходити один від одного далеко, але ближче 3-4 метрів сходитися небажано.
Ворог номер один – рутина і одноманітність. Як правило, після тривалого одноманітного чергування особовий склад втрачає пильність: зібравшись разом, палять, розповідають анекдоти. Відтак, однією раптовою чергою з автомата або однією вдало пущеною гранатою противник може знищити таку групу. Потім забрати зброю убитих та безкарно зникнути.
Ворог номер два – втома. Вона приходить з променями сонця, що сходить, коли здається, що найнебезпечніший час вже позаду, і за годину-дві вже здавати чергування. Передсвітанкові години – улюблений час диверсантів. Так звана «вовча година», коли втрачається пильність. Будьте готові до всього. Ви не знаєте, хто їде дорогою. Недовіра – ваш робочий інструмент. Ваше добросердя може обернутися смертю.

Володимир Скоростецький

Залишити відповідь

Please log in using one of these methods to post your comment:

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s